پیامک

زندگینامه هوشنگ سیحون پدر معماری ایران

زندگینامه هوشنگ سیحون پدر معماری ایران

زندگینامه هوشنگ سیحون پدر معماری ایران

هوشنگ سیحون به عنوان پدر معماری ایران شناخته می‌ شود. حتماً برایتان پیش آمده که به دیدن یک مکان شناخته شده بروید و طراحی و بنای آن توجه شما را به خود جلب کرده باشد. همچنین در هنگام عکاسی از زاویه‌ های مختلف آن به نظرتان رسیده باشد که این طراحی بسیار زیبا می‌ تواند کار چه کسی باشد.

به عنوان نمونه با خودتان فکر کنید که چه کسی مقبره مشاهیر را این چنین خلاقانه و جذاب طراحی کرده است. یا حتی ممکن است آنقدر از طراحی بنا به وجد آمده باشید که فراموش کنید از خود بپرسید چه کسی می‌ تواند تا این حد جزئیات را هنرمندانه و زیبا خلق کرده باشد.

ما در این مقاله سعی کردیم معمار معروف ایرانی را برای شما معرفی کنیم که آثار و مکان‌ های دیدنی بسیاری را طراحی کرده است. آثاری که حتماً تعدادی از آن ها را دیده و نام سایر آن ها را شنیده‌ اید. این آثار کاری از هوشنگ سیحون می‌ باشند که در شهرهای مختلف ایران قرار دارند.

زندگینامه هوشنگ سیحون پدر معماری ایران

هوشنگ سیحون پدر معماری ایران

هوشنگ سیحون در سال ۱۲۹۹ به دنیا آمده و در سال ۱۳۹۳ فوت کرده است. محل تولد هوشنگ تهران می‌ باشد اما در کانادا در گذشته است. او یک نقاش، معمار، مجسمه ساز و طراح بسیار معروف بود که آثار بسیار ماندگاری از خود برجای گذاشته است. بعدها به خاطر طراحی‌ های بسیار ماندگاری که داشت به عنوان مرد بناهای ماندگار در میان مردم شناخته شد. علاوه بر این هوشنگ از یک سبک معماری اصولی مدرن استفاده می‌ کرد و مردم در آن زمان او را به عنوان پدر معماری مدرن ایران می‌ شناختند.

او در خانواده‌ ای پر از ذوق و هنرمند به دنیا آمده است. به همین دلیل نیز توانسته آینده درخشانی در دنیای هنر داشته باشد. پدربزرگ او میرزا عبدالله فراهانی نام دارد. که یکی از بزرگان موسیقی سنتی ایران می‌ باشد. پدربزرگ او نیز به عنوان پدر موسیقی سنتی شناخته می‌ شود. مادر هوشنگ نیز یکی از نوازندگان بسیار معروف و حرفه‌ ای تار و سه تار بود. او بعد از اینکه تحصیلاتش را در دانشگاه تهران به اتمام رساند برای ادامه تحصیل به پاریس رفت. آندره گدار برای او دعوتنامه فرستاد تا دکترای هنری تحصیلی‌ اش را در پاریس ادامه دهد.

زندگینامه هوشنگ سیحون پدر معماری ایران

برگشت هوشنگ سیحون به ایران

هوشنگ سیحون در سن ۲۵ سالگی به ایران بازگشت و اولین اثر خود را خلق نمود. اولین اثر او آرامگاه بوعلی سینا در شهر همدان بود. که دارای طراحی بسیار زیبا و جذابی می باشد. سیحون یکی از اعضای شورای ملی باستان شناسی و شورای عالی شهرسازی و شورای مرکزی تمام دانشگاه‌ های ایران و کمیته بین المللی ایکوموس بود.

او در آن زمان حدود ۱۵ سال از سن خود را وقف مرمت آثار تاریخی ایران کرد. علاوه بر این توانست فعالیت‌ های بسیار متعددی را در زمینه تحصیلاتش انجام دهد. او در ایران سمت‌ های بسیار برجسته‌ ای داشت. هوشنگ در طراحی بسیار بی‌ نظیر بود و در طراحی آثارش از مفاهیم موجود در بنای مورد نظر الهام می‌ گرفت. به عنوان نمونه او برای طراحی یادبود مشاهیر از تفکرات آن ها در هنگام طراحی استفاده می‌ نمود.

زندگینامه هوشنگ سیحون پدر معماری ایران

نظر هوشنگ سیحون در مورد کارش

خود سیحون در مورد معماری ثارش می‌ گوید راهی که من برای معماری پیمودم به طور خلاصه و به صورت فهرست می‌ توان آن را ذکر کرد. او می‌ گوید من در انجام کارم قبل از هر چیزی منطقم را اولویت قرار می‌ دهم. زمانی که کار می‌ کنم هیچ چیز بی‌ منطقی را در معماری کارهایم به کار نمی‌ برم. حتی کوچک‌ ترین جزئیات و خطوط را نیز با معنی و مفاهیم خاص خود به کار می‌ برم.

او در مورد فانتزی‌ های بی‌ معنی و ‌منطق می‌ گوید که من از آن ها گریزان هستم. همچنین می‌ گوید حقیقت لازم است کاملاً ساده و نمایان خودنمایی کند. تا هر کسی بتواند آن را ببیند و متوجه آن شود. سیحون باور دارد که حقیقت همیشه زیبایی و لطف خاص خود را دارد. یک معمار خوب باید بتواند مانند یک شعر ساده کارهایش را انجام دهد. جوری که همه بتوانند آن را بفهمند و از آن لذت ببرند.

علاوه بر این گفته که از انجام کارهای شلوغ و درهم برهم فراری هستم. من همیشه نقشه‌ های ساده را دوست داشتند و کارهای ساده را انجام داده‌ ام. طراحی معماری مانند یک حل مسئله می‌ باشد. برای حل آن باید بهترین و ساده‌ ترین راه حل در نظر گرفته شود. راه‌ های پیچیده و سخت همیشه کار را دشوار می‌ کنند.

زندگینامه هوشنگ سیحون پدر معماری ایران

آثار هوشنگ سیحون

در ادامه مقاله ما به معرفی آثار هوشنگ سیحون پرداخته‌ ایم. سعی کرده ام تعدادی از آن ها را به صورت خلاصه نام برده و توضیح دهیم. این آثار شامل بنا های مشاهیر و جاذبه‌ هایی هستند که اگر به آن جا نرفته‌ اید، حتماً نام آن ها را شنیده‌ اید.

زندگینامه هوشنگ سیحون پدر معماری ایران

آرامگاه بوعلی سینا در همدان

آرامگاه بوعلی سینا در همدان در سال ۱۳۳۰ و توسط هوشنگ سیحون ساخته شد. طراحی این بنا نمونه مشابه قدیمی‌ ترین بنای تاریخ‌ دار دوره اسلامی می‌ باشد. سیحون در ساخت آن از گنبد و قابوس الهام گرفته است. او سعی کرده که در اطراف آرامگاه از باغچه و حوض استفاده کند تا طراحی ایرانی داشته باشد.

زندگینامه هوشنگ سیحون پدر معماری ایران

آرامگاه کمال الملک

آرامگاه کمال الملک یکی دیگر از آثار هوشنگ سیحون می‌ باشد که در نیشابور قرار دارد. این آرامگاه در سال ۱۳۳۷ ساخته شده و دارای طراحی خارق‌ العاده‌ای می‌ باشد. این بنا از قوس‌ های بسیار زیبایی ساخته شده شامل طاق‌ های چهار بخش می‌ باشد. این نوع معماری در گذشته بسیار فراوان بوده و سیحون سعی کرده از این معماری قدیمی در طراحی آرامگاه الهام بگیرد. طرح آرامگاه کمال الملک دارای ظاهری بسیار متفاوت و اشکالی هندسی و پیچیده می‌ باشد.

زندگینامه هوشنگ سیحون پدر معماری ایران

آرامگاه خیام

یکی دیگر از کارهایی که هوشنگ سیحون در نیشابور انجام داده است ساخت آرامگاه خیام می‌ باشد. این آرامگاه در سال ۱۳۳۸ ساخته شده است که تلفیقی از معماری مدرن و سنتی می‌ باشد.

هوشنگ در ساخت این بنا سعی کرده که ابعاد شخصیتی خیام را در نظر بگیرد. با توجه به بنا می‌ توان تشخیص داد که خیام یک منجم، ریاضیدان و ادیب بوده است. زیرا در طراحی بنا سیحون سعی کرده است که تمام ابعاد شخصیتی خیام را در آن نشان دهد.

زندگینامه هوشنگ سیحون پدر معماری ایران

آرامگاه نادرشاه افشار

آرامگاه نادرشاه افشار در مشهد قرار دارد و در سال ۱۳۴۲ توسط هوشنگ سیحون ساخته شده است. او برای ساخت این بنا از سنگ خارای استفاده کرده است. سنگ خارایی در منطقه کوهسنگی قرار دارد. این سنگ مخصوص مشهد است و بسیار مقاوم می‌ باشد. او به این دلیل از سنگ خارا استفاده کرده که نشان دهنده صلابت نادرشاه و شخصیت او می باشد. همانطور که پیشتر گفته شد سیحون همیشه سعی کرده که بناهایی بسیار با معنی سازد و طراحی‌ هایی منطقی داشته باشد.

زندگینامه هوشنگ سیحون پدر معماری ایران

بازسازی و طراحی آرامگاه فردوسی

در سال ۱۳۴۷ هوشنگ سیحون آرامگاه فردوسی را بازسازی و طراحی کرد. این آرامگاه در طوس قرار دارد. طراحی جدید انجام شده توسط سیحون بر پایه طرح پیشین آرامگاه بوده است. بنای آرامگاه از سال ۱۳۱۳ ساخته شده بود. اما به دلیل عدم رسیدگی نشست پیدا کرده و دچار مشکلات شده بود. این آرامگاه در سال ۱۳۴۷ نیاز به بازسازی داشت که بازسازی آن را سیحون بر عهده گرفت و دوباره آن را طراحی کرد.

زندگینامه هوشنگ سیحون پدر معماری ایران

ساختمان بانک سپه

در سال ۱۳۴۷ ساختمان بانک سپه در تهران توسط هوشنگ سیحون بازسازی شد. در ساخت این برنامه و ساختمان مرکزی آن از معماری آپادانا و اسیر ایرانی استفاده شد. این بنا دارای سقف‌ های بسیار بلند ۹ متری و ستون‌ های غول پیکر و باشکوهی می‌ باشد.

دیگر آثار هوشنگ سیحون

هوشنگ سیحون دارای آثار و بناهای بسیار جذابی می‌ باشد موارد زیر بناهایی هستند که توسط او طراحی شده‌ اند.

  • بنای موزه توس در سال ۱۳۴۷
  • مقبره عباس میرزا و برخی از دولتمردان قاجار
  • ساختمان نقشه برداری کل کشور
  • مرکز فرهنگی یزد
  • کارخانه آرد مرشدی
  • کارخانه نخ ریسی کوروس اخوان
  • سینما سانترال
  • سینما آسیا

کارخانه کانادا درای که هم اکنون زمزم نامیده می‌ شود و در شهرهای اهواز و تهران قرار دارد.

زندگینامه هوشنگ سیحون پدر معماری ایران

نقاشی‌ های هوشنگ سیحون

سیحون در زمینه نقاشی نیز هنرهای بسیاری داشته است. سیحون دارای سبک نقاشی خاصی می‌ باشد. او آثار بسیار ماندگاری نیز در زمینه نقاشی از خود به جا گذاشته است. از آثار ۲ در نمایشگاهی که در سال ۱۹۷۲ برگزار شد رونمایی شد. آثار او در کنار آثار هنرمندان بزرگی مانند پیکاسو و سالوادور دالیدر دانشگاه ماچست به نمایش گذاشته شد.

در این نمایشگاه تابلوهایی از کلاف خطی از ین هنرمند بزرگ به نمایش گذاشته شد که در آن خطوطی پر پیچ و تاب و موازی قرار داشتند که هیچ یک از این خط ها یکدیگر را قطع نمی‌ کردند.  این نقاشی یک اثر بسیار جذاب و خاص بود که توانست توجه افراد زیادی را در سراسر جهان به خود جلب کند. سیحون نقاشی‌ هایش را در سبک آبرنگ و رنگ روغن می‌ کشید. مجموعه آثار این هنرمند بزرگ در دانشگاه‌ هایی مانند ام زی تی، واشنگتن، بروکلی و هاروارد به نمایش گذاشته شده است.

زندگینامه هوشنگ سیحون پدر معماری ایران

منزل شخصی هوشنگ سیحون

منزل شخصی هوشنگ سیحون دروس واقع شده است. عماری خانه او نوعی متاثر از دو نوع طرز تفکر می‌ باشد. یکی از این طرز تفکرها سبک اینترنشنال می‌ باشد که بعد از جنگ جهانی دوم بسیار رواج یافته است و سبک دیگر آن معماری سنتی ایران است که پلنی بسیار ساده را اجرا می‌ کند. این بنا شامل نوع عمومی، خصوصی و خدماتی می‌ باشد. این بنا در سال ۱۳۴۲ و در دوره تاریخی پهلوی دوم ساخته شده است. کاربری آن مسکونی و ویلایی می‌ باشد.

منبع:تالاب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا